Jesteś w trudnej sytuacji finansowej?
Informacje dla Klientów Banku BPH o zmianach w Fundusz Wsparcia Kredytobiorców na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom znajdują się w zakładce Fundusz Wsparcia Kredytobiorców.
Jeśli masz problem ze spłatą kredytów, nie unikaj go lecz jak najszybciej zwróć się do banku, który pomoże Tobie w znalezieniu satysfakcjonującego obie strony rozwiązania:
- działaj jak tylko dowiesz się o problemie - nie zwlekaj!
- nie zaciągaj kolejnych zobowiązań na spłatę poprzednich - to zły pomysł,
- nie unikaj kontaktu z bankiem,
- dotrzymuj ustalonych terminów,
- opisz swój problem,
- przygotuj się do rozmowy na temat Twoich wydatków i dochodów,
- realnie przedstaw swoje możliwości w zakresie spłaty zobowiązania,
- nie ukrywaj dochodów i dodatkowych możliwości ich uzyskania, rzetelnie wskaż trudności - pamiętaj że wspólnymi celem (Twoim i banku) jest uzgodnienie możliwego do realizacji rozwiązania w zakresie spłaty zobowiązania,
- pytaj o możliwość pomocy / restrukturyzacji.
Wniosek o restrukturyzację (TUTAJ).
Pamiętaj, iż nawet w momencie wystawienia przez bank ostatecznego wezwania do zapłaty, bank wskazuje w nim możliwość złożenia wniosku o restrukturyzację w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania, zgodnie z artykułem 75c Ustawy Prawo Bankowe. W przypadku braku możliwości realizacji wniosku zgodnie z Twoimi oczekiwaniami klienta, bank niezwłocznie przekaże w formie pisemnej szczegółowe wyjaśnienia dotyczące przyczyny odmowy udzielenia restrukturyzacji.
Jeśli jesteś w trudnej sytuacji finansowej, nie zwlekaj lecz skontaktuj się z dedykowanym zespołem wsparcia Klienta aby porozmawiać o rozwiązaniach jakie możemy zaproponować Klientom z trudnościami w spłacie kredytu.
Infolinia dla Klientów Banku +48 58 308 58 46 (pn. – pt. 8.00-16.00), koszt połączenia wg taryfy operatora - jesteśmy by Tobie pomóc.
Pamiętaj także, że Instancją odwoławczą w przypadku różnicy stanowisk banku i klienta jest Rzecznik Klientów, który służy wsparciem w kontaktach z bankiem i w rozwiązywaniu ewentualnych kwestii spornych.
Kontaktując się z Infolinią Banku otrzymasz kompleksowe informacje dotyczące możliwości wprowadzenia zmian na umowach, powodujących czasowe lub stałe obniżenie miesięcznych płatności.
Pracownik zespołu wsparcia klienta przeanalizuje stan Twoich zobowiązań, poinformuje o ewentualnych możliwych do wprowadzenia modyfikacji warunków umów oraz doradzi optymalne rozwiązanie.
Aby zawnioskować o zmianę postanowień umowy należy skontaktować się z bankiem poprzez jeden z niżej wymienionych kanałów kontaktu:
- telefonicznie:
Infolinia dla Klientów Banku +48 58 308 58 46 (pn. – pt. 8.00-16.00), koszt połączenia wg taryfy operatora. - mailem: KontaktBPH@ge.com
- pocztą: Bank BPH SA, Cypriana Kamila Norwida 1, 80-280 Gdańsk
Udzielenie pomocy restrukturyzacyjnej każdorazowo poprzedzone jest analizą sytuacji finansowej klienta, w szczególności w zakresie zdolności kredytowej, przyczyn trudności finansowych i przewidywanego okresu ich trwania. W związku z tym, podczas rozmowy proszę przygotuj się na pytania dotyczące Twojej sytuacji życiowej oraz aktualnej sytuacji ekonomiczno-finansowej (np. wysokości otrzymywanych dochodów oraz źródeł wszystkich otrzymywanych dochodów, wysokości wszystkich miesięcznych zobowiązań bankowych i pozabankowych, liczby osób na utrzymaniu itp.). Pamiętaj również, iż bank może wymagać przedstawienia dokumentów potwierdzających przekazane mu informacje.
Przypominamy również, iż nawet w momencie wystawienia przez bank ostatecznego wezwania do zapłaty, bank wskazuje w nim możliwość złożenia wniosku o restrukturyzację w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania, zgodnie z artykułem 75c Ustawy Prawo Bankowe.
W przypadku braku możliwości realizacji wniosku zgodnie z Twoimi oczekiwaniami klienta, bank niezwłocznie przekaże w formie pisemnej szczegółowe wyjaśnienia dotyczące przyczyny odmowy udzielenia restrukturyzacji .
Informacje ogólne:
Na podstawie ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy (Dz.U. 2015 poz. 1925 z późniejszymi zmianami), został utworzony Fundusz Wsparcia Kredytobiorców (FWK). FWK został utworzony z myślą o osobach fizycznych, które ze względu na trudną sytuację finansową nie są w stanie regularnie spłacać zaciągniętego kredytu mieszkaniowego. Zgodnie z Ustawą, kredytobiorcy może zostać przyznane zwrotne wsparcie (Wsparcie) lub pożyczka na spłatę zadłużenia (Pożyczka) wypłacane z FWK, za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK).
Wsparcie polega na przekazywaniu przez BGK, w ratach miesięcznych, kwoty środków pieniężnych z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań kredytobiorcy z tytułu kredytu mieszkaniowego. Wysokość Wsparcia oraz terminy jego przekazywania, określa umowa o udzieleniu Wsparcia, zawarta pomiędzy kredytodawcą (Bankiem) a kredytobiorcą. Maksymalny okres, na który może zostać przyznane Wsparcie, to okres 36 miesięcy. Wysokość Wsparcia określa się w złotych polskich jako równowartość przewidywanych 36 miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego. Kwota przyznanego miesięcznego Wsparcia nie może być wyższa niż 2.000,00 zł. W przypadku gdy kwota raty kredytu mieszkaniowego przekracza kwotę wypłaconego Wsparcia, kredytobiorca jest zobowiązany do spłaty różnicy pomiędzy wartością raty kredytu a wysokością raty Wsparcia.
Pożyczka udzielana jest w przypadku sprzedaży kredytowanej nieruchomości, gdy kwota uzyskana ze sprzedaży nie pokryła całości zobowiązania. Maksymalna kwota Pożyczki wynosi 72.000,00 zł. Kwota z tytułu udzielonej Pożyczki przekazywana jest na rachunek kredytodawcy (Banku).
Promesa udzielana jest przed sprzedażą kredytowanej nieruchomości, w przypadku, w którym kwota, jaka ma być uzyskana ze sprzedaży, nie pokryłaby całego zobowiązania z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na jej zakup. Warunkiem ubiegania się o udzielenie Promesy jest zawarcie przedwstępnej umowy sprzedaży kredytowanej nieruchomości.
Kto może liczyć na pomoc udzielaną przez FWK ?
O przyznanie Wsparcia lub Pożyczki mogą ubiegać się Kredytobiorcy, spłacający kredyt mieszkaniowy, zaciągnięty na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, którzy spełnili jeden z następujących warunków:
- w dniu złożenia wniosku co najmniej jeden z kredytobiorców posiada status bezrobotnego, lub
- wartość wskaźnika RdD (stosunek raty do dochodu) przekracza 50%, lub
- miesięczny dochód gospodarstwa domowego pomniejszony o miesięczne koszty obsługi kredytu mieszkaniowego nie przekracza:
- dla rodzin – iloczynu dwukrotności kwoty wskazanej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwaloryzowanej zgodnie z przepisami tej ustawy (aktualnie wynoszącej 600 zł) i liczby członków gospodarstwa domowego kredytobiorcy,
Przykład dla rodziny 3 osobowej: 2 x 600 zł x 3 osoby = 3600 zł; - dla osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwo domowe – dwukrotność kwoty wskazanej w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwaloryzowanej zgodnie z przepisami tej ustawy (aktualnie wynoszącej 776 zł),
Przykład dla osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwo domowe: 2 x 776 zł = 1552 zł.
- dla rodzin – iloczynu dwukrotności kwoty wskazanej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwaloryzowanej zgodnie z przepisami tej ustawy (aktualnie wynoszącej 600 zł) i liczby członków gospodarstwa domowego kredytobiorcy,
Jak złożyć wniosek?
Kredytobiorca może złożyć wniosek w następujący sposób:
- przesłanie oryginału kompletnego i podpisanego wniosku przez wszystkich kredytobiorców, na adres Bank BPH SA, ul. Cypriana Kamila Norwida 1, 80-280 Gdańsk lub
- wysłanie skanu kompletnego i podpisanego wniosku przez wnioskującego wraz z oświadczeniem, że wnioskujący składa go za zgodą współkredytobiorców na adres e-mail KontaktBPH@ge.com z adresu e-mail zarejestrowanego w Banku. W tytule maila prosimy wpisać kod „FWK” lub
- załączenie skanu kompletnego i podpisanego wniosku przez wnioskującego wraz z oświadczeniem, że wnioskujący składa go za zgodą współkredytobiorców poprzez system bankowości internetowej. W systemie bankowości internetowej, należy:
- Zalogować się do systemu bankowości internetowej (TUTAJ)
- Wybrać „Napisz nową wiadomość”
- Wybrać kategorię „Inne” a następnie właściwy wniosek:
- Wniosek o wsparcie z FWK,
- Wniosek o pożyczkę z FWK,
- Wniosek o promesę z FWK.
Wsparcie lub Pożyczka nie mogą być przyznane, jeśli:
- umowa kredytu została zawarta w innym celu niż zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych;
- utrata zatrudnienia nastąpiła w wyniku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez kredytobiorcę lub rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w trybie art. 52 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 i 1043);
- umowa kredytu mieszkaniowego została wypowiedziana przed złożeniem wniosku;
- w dniu złożenia wniosku o Wsparcie lub Pożyczkę Kredytobiorca:
- jest właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego lub był nim w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku;
- posiada inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadał takie prawo w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku;
- posiada inne roszczenie o przeniesienie na niego prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadał takie roszczenie w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Wsparcie nie może być przyznane, jeśli:
- jeden z Kredytobiorców uzyskał Wsparcie na zasadach określonych w Ustawie, chyba że Wsparcie nie jest już udzielane, a okres udzielonego Wsparcia nie przekroczył 35 miesięcy. W takim przypadku łączny okres Wsparcia przyznanego kredytobiorcom na spłatę kredytu mieszkaniowego nie może przekroczyć 36 miesięcy;
- na dzień rozpatrywania wniosku o Wsparcie trwają czynności egzekucyjne z nieruchomości stanowiącej przedmiot kredytowania;
- za okres, w którym co najmniej jednego z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu utraty pracy wynikające z zawartej umowy ubezpieczenia spłaty kredytu, gwarantującej wypłatę świadczenia na wypadek utraty pracy.
Pożyczka lub Promesa nie mogą być przyznane, jeśli:
- nieruchomość została zbyta na rzecz osoby będącej w bliskim stosunku lub pozostającej we wspólnym gospodarstwie domowym.
Odmowa przyznania Wsparcia lub Pożyczki:
W przypadku decyzji negatywnej, Wnioskodawca może wystąpić do Rady Funduszu za pośrednictwem Banku, o dodatkową weryfikację wniosku, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnej informacji o negatywnej weryfikacji wniosku.
Wstrzymanie wypłaty Wsparcia następuje w momencie:
- utraty statusu bezrobotnego przez wszystkich kredytobiorców - z upływem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła utrata tego statusu;
- zbycia przedmiotu kredytowania - z dniem otrzymania informacji o zbyciu;
- wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego - z dniem upływu okresu wypowiedzenia;
- podjęcia czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania - z dniem podjęcia pierwszej czynności egzekucyjnej;
- spłaty kredytu - z dniem dokonania spłaty ostatniej raty;
- zwiększenia miesięcznych dochodów lub obniżenia miesięcznej raty prowadzących do niespełnienia przesłanki udzielenia Wsparcia określonej w art. 3 ust. 1 pkt 2 Ustawy;
- zwiększenia miesięcznych dochodów bądź zmniejszenia liczby członków gospodarstwa domowego kredytobiorcy prowadzących do niespełnienia przesłanki udzielenia Wsparcia określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3 Ustawy.
Zwrot Wsparcia lub Pożyczki na spłatę zadłużenia:
Zwrot Wsparcia, Pożyczki lub Promesy na spłatę zadłużenia rozpoczyna się w miesiącu następującym po miesiącu, w którym upłynęły 2 lata od wypłaty ostatniej raty Wsparcia lub Pożyczki na spłatę zadłużenia i jest dokonywany w 144 równych, nieoprocentowanych miesięcznych ratach, płatnych na rachunek kredytodawcy. W przypadku gdy kredytobiorca, bez opóźnienia w spłacie, dokona spłaty 100 rat lub ich równowartości, pozostała część rat zwrotu Wsparcia będzie podlegać umorzeniu.
Poniżej wzory Wniosków o udzielenie Wsparcia, Pożyczki lub Promesy wraz z załącznikami:
Wniosek o udzielenie wsparcia i Załączniki (PDF) »
Wniosek o udzielenie pożyczki i Załączniki (PDF) »
Wniosek o udzielenie promesy i Załączniki (PDF) »
Jak bank wspiera kredytobiorców spłacających kredyty we franku szwajcarskim?
Decyzją Zarządu Banku z dnia 26 czerwca 2018 roku, do odwołania przedłużone zostało obowiązywanie rozwiązań pomocowych dla kredytobiorców, którzy spłacają kredyty denominowane lub indeksowane kursem CHF.
Należą do nich:
- Uwzględnianie, w terminach i na zasadach opisanych w umowach kredytowych, ujemnej wartości indeksu LIBOR przy ustalaniu aktualnej wysokości oprocentowania kredytów. Stanowisko to obowiązuje bezterminowo.
- Obniżenie spreadu walutowego do poziomu maksymalnie 2,53% (przed umocnieniem kursu franka szwajcarskiego w styczniu 2015 roku wartość spreadu wynosiła 6,4%).
- Zgodnie z zapisami umów kredytowych, w Banku BPH możliwość wnioskowania o 1-miesięczne wakacje kredytowe lub 3-miesięczne w przypadku urodzenia bądź adopcji dziecka.
- Stosowanie elastycznych zasad restrukturyzacji kredytów umożliwiających zawieszenie wymagalności części/całości raty lub wydłużenie okresu kredytowania. Zastosowanie konkretnego narzędzia było i jest uzależnione od oceny potrzeb i możliwości kredytobiorców zgodnie z zasadami odpowiedzialnej bankowości. Po umocnieniu się kursu franka szwajcarskiego Bank BPH podjął decyzję o zwolnieniu klientów z opłat za narzędzia restrukturyzacyjne (w tym za wprowadzenie aneksów do umów).
- Brak wymagania dodatkowych zabezpieczeń ani ubezpieczenia kredytu od kredytobiorców terminowo spłacających raty.
- Przewalutowanie kredytu na PLN po średnim kursie NBP (bez dodatkowych kosztów).
- Możliwość wnioskowania o zmianę zabezpieczenia kredytu walutowego na nowych zasadach (PDF) »
W celu uzyskania szczegółowych informacji o powyższych rozwiązaniach prosimy o kontakt z infolinią Banku,
pod nr tel. 801 889 889 lub 58 300 75 00.