Śmierć Kredytobiorcy – procedura spadkowa
Podstawowe informacje:
Spadkobiercy, wskazani w prawomocnym postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku, wydanym przez sąd lub akcie poświadczenia dziedziczenia, sporządzonym przez Notariusza wstępują w prawa i obowiązki osoby zmarłego Kredytobiorcy.
Jak zgłosić śmierć Kredytobiorcy do Banku:
- najszybszym sposobem zgłoszenia jest kontakt z infolinią Banku pod numerem telefonu 801 889 889* (z telefonów stacjonarnych) lub 58 30 07 500 (z telefonów stacjonarnych, komórkowych i w przypadku połączeń zagranicznych). W ślad za tym należy przesłać do Banku niezbędne dokumenty na adres Banku:
ul. Cypriana Kamila Norwida 1, 80-280 Gdańsk,
- wysyłając wymagane dokumenty poprzez wiadomość elektroniczną na adres Banku:
KontaktBPH@ge.com,
- przez Platformę Internetową Banku, korzystając z zakładki „wyślij wiadomości”
(dla zarejestrowanych klientów).
Zgłoszenia może dokonać każda osoba, nie tylko najbliższa rodzina.
Niezbędne dokumenty:
Spadkobiercy Kredytobiorcy zobowiązani są niezwłocznie dostarczyć do Banku następujące dokumenty:
- oryginał odpisu aktu zgonu,
- odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku bądź notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia po zmarłej/zmarłym,
- kopie dowodów tożsamości potwierdzone podpisem właściciela danego dokumentu,
- uzupełniony i podpisany „Formularz danych osobowych” ,
- w przypadku osób małoletnich wymagany jest akt urodzenia, zaświadczenie o nadanym numerze ewidencyjnym PESEL osoby małoletniej, kopia dowodu tożsamości przedstawiciela ustawowego potwierdzona podpisem właściciela dokumentu oraz – w zależności od sytuacji występującej w danej sprawie – może być wymagana zgoda sądu opiekuńczego na dokonywanie niektórych czynności prawnych w zakresie umowy kredytu,
- zawiadomienie sądu wieczystoksięgowego, potwierdzające dokonanie zmiany prawa własności w dziale II Księgi Wieczystej nieruchomości. będącej zabezpieczeniem kredytu, zgodnie z postanowieniem sądu o nabyciu spadku/notarialnym aktem poświadczenia dziedziczenia.
Dokumenty przesłane do Banku drogą elektroniczną (e-mail, System Bankowości Internetowej) będą traktowane jako oryginał, pod warunkiem opatrzenia ich podpisem kwalifikowanym, wystawionym przez urzędy (dot. akt zgonu, akty z urzędu stanu cywilnego, inne zaświadczenia).
Możliwe jest także przedstawienie kopii wyżej wymienionych dokumentów, jeśli zostaną potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza.
Analiza przez Bank:
Bank zweryfikuje otrzymaną dokumentację i wprowadzi zmiany w systemie Banku, ujawniając spadkobierców jako odpowiedzialnych za spłatę kredytu. Następnie Bank potwierdzi tę odpowiedzialność w pisemnej korespondencji, wysłanej do spadkobierców.
Zmiana zobowiązanych do spłaty kredytu, na skutek dziedziczenia, nie wymaga sporządzenia i podpisania aneksu do umowy kredytu.
Ważne:
Do momentu przedstawienia pełnej dokumentacji wymaganej przez Bank, do ujawnienia spadkobierców w systemie Banku jako zobowiązanych do spłaty kredytu, niemożliwe jest wprowadzenie zmian do umowy kredytu.
* opłata za połączenie jest zależna od taryfy danego operatora.